محیط های کدنویسی پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره می‌­باشد. این زبان از زبان‌­های سطح بالا به حساب می­‌آید که از برنامه ­نویسی شی گرا و ساخت­ یافته پشتیبانی می­‌کند. بنابراین، ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایلی و یا طراحی وب اپلیکیشن به وسیله زبان برنامه‌نویسی پایتون به راحتی امکان‌­پذیر می­‌باشد. چندمنظوره بودن پایتون و قدرتمند بودن آن، این زبان برنامه‌نویسی معروف را به انتخاب مناسبی برای طراحی و ساخت اپلیکیشن تبدیل می­‌کند.

IDE
محیط برنامه‌نویسی پایتون یا همان IDE یک نرم‌افزار است که به برنامه‌نویسان امکان توسعه، تست و اجرای برنامه‌های پایتون را فراهم می‌کند. این محیط‌ها با ارائه ابزارها و ویژگی‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا کارهای مختلفی مانند نوشتن کد، دیباگ‌کردن، اجرا و پیش‌نمایش برنامه‌های خود را انجام دهید.

Python IDLE
یک محیط توسعه یکپارچه است که به همراه خود پایتون به کاربران ارائه می‌شود. در مقایسه با سایر محیط‌های برنامه نویسی، ویژگی‌هایIDLE نسبتاً کمتر هستند، هر چند همه آنچه لازم است در آن وجود دارد. IDLE با زبان برنامه نویسی پایتون توسعه داده شده و GUI آن با استفاده از ابزار Tkinter طراحی شده‌است. IDLE فاقد هرگونه امکانات مدیریت پروژه است، اما در صورتی که پروژه فقط شامل تعداد انگشت‌شماری فایل باشد، مشکلی در آن ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، IDLE دارای ساز و کار عیب‌یابی قدرتمندی است. دیباگر IDLE، پشته‌ فراخوانی، وضعیت متغیرهای محلی و همچنین وضعیت متغیرهای سراسری را نیز نمایش می‌دهد.

Pycharm
یکی از محیط‌های برنامه‌نویسی مناسب و کامل است که مخصوص برنامه‌نویسی با زبان پایتون و دارای دو نسخه Community (رایگان و منبع‌باز) و نسخه حرفه‌ای (دارای هزینه) است. محیط برنامه نویسیPycharm به راحتی و با سرعت مناسب روی سیستم عامل‌هایی همچون Mac، ویندوز و لینوکس نصب می‌شود.Pycharm برنامه‌نویسی با پایتون را به طور مستقیم پشتیبانی می‌کند و افراد می‌توانند به راحتی با باز کردن یک فایل جدید، کدنویسی را در محیط برنامه‌نویسی Pycharm آغاز کنند. در محیط Pycharm، امکان‌ اشکال‌زدایی و اجرای کدها به شکل مستقیم وجود دارد و همچنین، امکان استفاده از کنترل منبع و قالب پروژه‌ آماده نیز در محیط این IDE پشتیبانی می‌شود. محیطPycharm به گونه‌ای طراحی شده است که امکان شناسایی بخش‌های مهم کدهای یک فایل در آن وجود دارد.

Visual Studio Code
«ویژوال استودیو کد» که به صورت مختصر به آنVS Code نیز می‌گویند، یک ویرایشگر کد متن باز است. این ویرایشگر توسط مایکروسافت توسعه‌ داده شده و در میان برنامه‌نویسان محبوبیت دارد. با نصب افزونه پایتون در VS Code، اینIDE برای پروژه‌های پایتون محیط برنامه‌نویسی مناسبی خواهد بود. VS Code، دیباگر مخصوص به خود را دارد، از ابزار لینت پشتیبانی می‌کند و همچنین با تمام ابزارهای کنترل نسخه، ترکیب شده است. محیط ترمینال توکار و افزونه‌های مجهز و رایگان نیز در VS Code وجود دارد.

Jupyter Notebook
نرم‌افزار ژوپیتر نوت‌بوک یک محیط تعاملی و توسعه برای برنامه‌نویسان و دانشمندان داده است که از طریق مرورگر وب قابل‌دسترسی است. این محیط توسعه با استفاده از سلول‌ها کار می‌کند که به شما امکان اجرای کد بخش‌بخش و نوشتن توضیحات در کنار کد را می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Jupyter، پشتیبانی از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی مانند پایتون، R و جولیا است.